ENTRADES

a les pestanyes, trobareu les entades organitzades per temes. you will find all posts organized by tabs.

les imatges publicades en aquest bloc estan subjectes a una llicència de queden sota llicencia.Reconeixement-NoComercial-CompartirIgual 3.0 No adaptada de Creative Commons Creat a partir d'una obra disponible a maneresdedir.blogspot.com

10/7/13

L'obra d'art en l'època de la seva reproductibilitat - walter benjamin


L’obra d’art en l’època de la seva reproductibilitat


“Les nostres Belles Arts van ser instituïdes, i els seus tipus i usos van ser fixats, en un temps ben distint del nostre, per homes el poder d’acció dels quals sobre les coses era insignificant comparat amb el que nosaltres tenim. Però el sorprenent acreixement dels nostres mitjans, la flexibilitat i precisió que atenyen, les idees i els hàbits que introdueixen, ens asseguren respecte de canvis propers i profunds en l’antiga indústria d’allò bell. Hi ha dins totes les arts una part física que no pot ser mirada ni tractada com antany, que no pot pas ser sostreta de l’escomesa del coneixement ni de la puixança de la modernitat. Ni la matèria, ni l’espai, ni el temps no són després de vint anys allò que han vingut sent des de sempre. Així, cal esperar  que  les grans innovacions transformin tota la tècnica artística, agitin la mateixa inventiva, i arribin, fins i tot,  a modificar meravellosament la noció mateixa de l’art.

Sens dubte, no seran la reproducció i la transmissió de les obres les que es veuran primerament afectades. En totes les parcel·les de la vida, hom serà transportat a reconstituir el sistema de sensacions —o més exactament, el sistema d’excitacions, ­— que qualsevol objecte o esdeveniment dispensa en un lloc. Les obres adquiriran una sort d’ubiqüitat. En tota època, la seva presència immediata o la seva restitució obeiran la nostra apel·lació. Elles ja no seran més en elles mateixes, sinó només per l’existència d’algú i d’algun giny mecànic.

Elles no seran més que una mena de font dels orígens, i els seus beneficis (bienfaits) es trobaran o retrobaran d’una peça allà on es voldrà. Així com l’aigua, com el gas, com el corrent elèctric venen de lluny als nostres estatges a respondre les nostres necessitats mitjançant un esforç quasi bé nul, de la mateixa manera nosaltres ens alimentarem d’imatges visuals o auditives,  que naixeran i s’esvairan al mínim gest, quasi a un senyal. Tal com nosaltres estem acostumats, potser ja servitud, a rebre  l’energia a casa nostra sota diverses formes, de la mateixa manera trobarem molt simple obtenir-hi o rebre-hi ràpidament aquestes variacions o oscil·lacions on els òrgans dels nostres sentits que les capten i que les integren fan tot allò que sabem. No sé si mai cap filòsof ha somiat una societat que distribueixi Realitat Sensible a domicili”. (traducció del francès: laura arbós simó).

Paul Valéry,  La conquête de l’ubiquité (1928) [1]

El 1936, Walter Benjamin ja té enllestit el seu treball Discursos interromputs en l’obra d’art en l’època de la seva reproductibilitat tècnica, i comunica  a Adorno que ja té traductor per al seu nou text.

Walter Benjamin inicia el text amb el primer paràgraf de l’escrit de Paul Valéry de 1928, quasi bé una dècada després, en el qual el poeta francès posa de manifest la relació que hi ha entre art, tecnologia i experiència de la realitat sensible, aquella realitat que és viscuda, en tot cas, a través del cos (com a substància que gaudeix[2]), és la manera que els òrgans dels nostres sentits, com expressa Paul Valéry, les capten i les integren, fen tot allò que sabem.

Els distints estímuls farien que la realitat mateixa es captés de modes diversos, de tal manera que no seria ja possible percebre una obra d’art ni molt menys concebre-la amb la mateixa actitud. Temps, espai i matèria queden modificats subjectivament pels avenços tecnològics. L’objecte no viuria ja més quiet en la seva veritat en si mateix (recordem a Plotí) sinó que la seva veritat serà pertorbada i interrogada des de la subjectivitat social de cada època.[3]  Hi ha, com no pot ser d’altra manera, una interrelació entre realitat, simbòlic i imaginari. Allà on hi ha foc, hi ha un ser humà. És a dir, n’hi ha perquè el ser humà diu: allà hi ha foc.[4] I allà el ser parlant actua. Actua des d’un discurs.

Aquesta qüestió és cabdal per entendre en tota la seva significació el text de W. Benjamin, perquè allò que farà serà interrogar la relació entre obra d’art i tecnologia des dels preceptes que s’han vingut usant fins ara per avaluar un objecte artístic. En la deconstrucció d’aquests preceptes, posarà en evidència el lloc de discurs del qual provenen i els atzucacs ètics als quals predisposen.

L’art ha quedat vinculat, com exposava Paul Valèry, a la tecnologia i per tant, com remarca W. Benjamin a la reproductibilitat.  Aquest lligam amb la tecnologia, per suposat, no afecta només la infrastructura entesa només com a element sense significació, sinó que té un valor de superstructura, és a dir, té valor de significació i per tant de construcció d’una societat. Allò que està en joc, doncs, es veure quina significació pren aquesta potencial reproductibilitat de l’art segons s’orienti l’ús de la tecnologia i els conceptes que s’usin per fer una anàlisi de l’obra d’art.[5]

Que la tecnologia no és només qüestió d’infraestructura sinó que aquesta infrastructura depèn també de la superestructrua i que la superestructura queda afectada per la infraestructura és alguna cosa que si bé sembla de calaix no és tan evident, perquè, com nota Paul Valèry, la tecnologia sembla que només  és qüestió de prémer un botó, quan, evidentment, canvia la mentalitat de les societats i la manera de relacionar-se d’aquestes.

Hi ha, com expressàvem a l’inici, un lligam tan fort entre infraestructura i superestructura que sembla impensable que aquest lligam pugui ser d’una manera diferent. És a dir, dependrà en mans de qui està la tecnologia per crear una mena o altra de superestructures i, alhora també, una mena o altre d’ infraestructures.[6] Els avenços tecnològics poden afavorir la convivència i el benestar de les persones o en d’altres poden sembrar, senzillament, el mal. No cal posar exemples, tothom en pot fer una llista massa llarga. W. Benjamin n’exposa algunes i ens diu que la guerra imperialista està determinada en els seus traços horribles per la discrepància entre els poderosos mitjans de producció i els seu aprofitament insuficient en el procés productiu. És a dir, continua Walter Benjamin, la situació provocada genera atur  laboral i falta de mercats de consum.[7]

Llavors és quan Walter Benjamin entén l’art com a eina combativa i deixa de banda conceptes com: creació, originalitat, genialitat, perennitat i misteri. Conceptes tots ells amb els quals, seguint a Waler Benjamin, només porten a l’elaboració de material fàctic en el sentit fascista, és a dir, la satisfacció artística de la percepció sensorial modificada per la tècnica.

“La humanitat, ens diu Walter Benjamin, ha deixat de ser un espectacle als déus olímpics. El seu grau d’alienació li permet viure la seva pròpia destrucció com un gaudi estètic de primer ordre. És a dir, hi ha un esteticisme de la política”.

Per no caure en una anàlisi de l’obra d’art retrògrada, poc progressista, Walter Benjamin proposa una anàlisi des de la recepció de l’obra i des de la seva funció social i no pel que fa l’obra d’art en si mateixa sinó per allò que fa l’obra d’art en relació amb el públic que cada moment entra en contacte amb ella.

D’aquesta interacció, el món i la manera d’entendre’l queda modificat. Si la vida és vida, aquesta vida no es percep ni es comprèn sempre de la mateixa manera per molt que el planeta terra no tingui la forma que no té.

Així, els conceptes com genialitat, creació, originalitat, perennitat i misteri no són conceptes propis de l’obra d’art sinó que s’han d’entendre com a conceptes que responen a la ideologia d’una època, de l’època en la qual aquests conceptes anaven bé per apropiar-se unes classes socials determinades de l’àuria de l’obra d’art, diria jo.

Amb la reproductibilitat, l’obra d’art pot ser marcada de tal guisa que perdi la seva àuria i en quedi, tan sols, un objecte de marca: un és igual a l’altre. La marca fa l’objecte universal, global, per tal que arribi a la gran massa de públic. Així es comprova a la indústria cinematogràfica, que té el màxim interès en la participació de les masses en productes “il·lusoris” i “ambivalents” i el culte a les estrelles. És a dir, “la màgia inicial ha quedat reduïda a la màgia espatllada del seu caràcter de mercaderia.”

Quan Aldous Huxley es queixa que la reproductibilitat permet que moltes persones sense talent vegin publicats els seus treballs (qualsevol objecte considerat que es necessita talent per a la seva elaboració), W. Benjamin respon que aquesta manera de veure les coses està clar que no és progressista.

El progrés, podríem afegir, no pot ser no només per a uns pocs, sinó que allò que segurament està en discussió és el concepte de talent mateix com a significant que ens pugui apropar a l’obra d’art. Podem pensar què es considera avui en dia tenir talent, just ara que les nostres societats sotmeses a l’atur atien amb talent com a prerequisit per trobar feina.

Allò que demana Walter Benjamin és que tothom té dret a la reproductibiliat i no només allò que el capital decideix que pot ser reproductible. No es tracta, diu, de fer obres que donin suport a opinions polítiques revolucionàries sinó que d’allò que es tracta és que els mitjans tecnològics estiguin disponibles per a tots perquè tots tinguin els mateixos drets de poder fer ús i formar part de la societat per tal que el món que l’obra d’art ens mostri no sigui el del capital sinó el de la societat tota.

Si es deixa la tecnologia en mans dels capital, d’allò que és més rendible invertir i d’allò que no ho és, la nostra experiència estètica també es veurà modificada i el món reduït a allò que es vol que percebem i entenguem. És a dir, una experiència del món alienada.

La teologia de l’art es torna negativa quan es rebutja la funció social de l’art. Un art pur sense implicacions o deutes socials, sense deutes objectuals, que deia Mallarmé.

La reproductibilitat ha permès apropar les coses de tal manera a les masses que l’obra ha començat a perdre la seva auria. El distanciament entre l’objecte a percebre i la mirada que el percep es fa necessària de mantenir per percebre les múltiples notes musicals que l’objecte ofereix. Apropar l’obra a les masses, ens diu Walter Benjamin, a tothom, obliga que aquesta pugui ser entesa per tothom, i és en aquesta aproximació que l’objecte perd la seva funció i la seva singularitat.

L’obra perd la seva funció social si es vol que es percebi de manera igual, en un sentit únic, a tot el món. Hi ha un imperatiu categòric de percepció, de comprensió. Walter Benjamin adverteix de l’orientació de la realitat a les masses i d’aquestes a la realitat en un procés d’abast il·limitat tant per al pensament com per a la contemplació”.

Es pretén una univocitat sense pèrdua entre real i significant. Sense resta, tot queda sacrificat. Així, l’estadística pren lloc a la teoria, diu Walter Benjamin. La marca, com expressa Jacques Lacan[8], iguala i és llavors quan es pot començar a comptar. A partir d’aquest moment, esdevé (perquè va esdevenir) allò que Hanna Arendt n’ha dit “la fàbrica de cadàvers”.[9]

No sempre representar les coses de manera fàcil perquè pugui ser entès per a tothom és un camí per construir societats més lliures, menys alienades. Hi ha qüestions que es presenten difícils, obtuses i l’art hauria de poder fer aquesta funció i no caure en la banalitat.

En tot cas, però, ens podem preguntar si part de l’art d’avui en dia és banal, en aquest sentit d’apropar les coses humanament a les masses, com diu Walter Benjamin, compleix la funció de representació d’aquesta banalitat però no la funció d’esmerçar-se en mostrar la funció social que per exemple té avui en dia una informàtica, una infermera, un mestre o una persona dedicada a la ciència.
Perquè, ens podem preguntar, quina és ara la funció d’aquestes mateixes persones en una societat àltament tecnificada i estadístificada on tot és avaluable?

Si la marca iguala, en tot cas, sols hauria de quedar marcat allò que fa referència als drets de les persones; però, malauradament, és precisament aquesta marca la que s’esborra a les nostres societats mentre la resta es marca per poder ser comptat i computat en un full de càlcul.


[2] Tal com es coneix en la teoria psicoanalítica
[3] Si bé el text de P. Valéry podria llegir-se des d’un enfocament de la teoria del coneixement tal com Locke l’entenia, depenent de l’experiència, en tant que qualsevol deducció que es faci sempre estarà condicionada per aquesta mateixa experiència. En canvi, per la  tradició del pensament universalista de Leibniz, i posteriorment pe la filosofia del llenguatge, la percepció sensible no limitaria el coneixement. Leibniz mantindria la divisió cartesiana, no des d’una mecanitzció del món sinó d’un dinamisme, una física, i proposaria una enllaç entre allò pensable i allò existent, entre allò ontològic i allò real, de tal manera que seria possible una adequació entre pensament i realitat en tant que el pensament transcendiria allò merament fenomenològic. La Veritat seria possible i el projecte d’universalitat factible.
[4] Podem pensar que els animals fugen quan es produeix foc o altres fenòmens naturals i que per tant saben que allà hi ha foc o un terratrèmol. Però no confondrem el significant amb un instint de supervivència que els allunya del perill. 
[5] Així, la discussió de si la fotografia és un art o no perd tota validesa. De la mateixa manera seria absurd fer una crítica de cinema aplicant criteris de la pintura.
[6] Només cal pensar en la polèmica d’un corredor central o litoral per al tren d’altra velocitat o plantejar-se si l’infraestructura d’aquest tipus de tren ha de ser prioritària a uns trens de rodalies de qualitat. Dependrà, efectivament, del tipus de societat que es plantegi.
[7] Recordem que l’escrit és del 1936, tres anys després que Hitler prengués el poder amb el suport de les forces del capital i de la tecnologia al servei de la seva idiologia.