ENTRADES

a les pestanyes, trobareu les entades organitzades per temes. you will find all posts organized by tabs.

les imatges publicades en aquest bloc estan subjectes a una llicència de queden sota llicencia.Reconeixement-NoComercial-CompartirIgual 3.0 No adaptada de Creative Commons Creat a partir d'una obra disponible a maneresdedir.blogspot.com

20/9/12

ressenya: Teoría de la recepción literaria. H.R.Jauss


Jauss, Hans Robert (1991), Teoria de la recepción literaria. Barcelona: Barcanova
L’autor ens parla de l’experiència estètica com a activitat productiva per part del lector. Si el lector és el qui fa viure el text amb la seva lectura i la seva interpretació, un canvi en el model de lector produïrà un canvi en la interpretació del text. El text es veu obligat a una actualització i aquesta mateixa actualització és alhora la que manté viu el text als temps presents. Com seria el cas de la Biblia, per exemple. Es dóna un pas d’una recepció passiva a una d’activa i productiva (llindar de l’edat mitjana amb l’edat moderna). Es dóna una pèrdua de l’origen sagrat del sentit.  De fet, és el judici estètic el que canvia i l’obra es presenta d’una manera nova i diferent. Així, la construcció del sentit està lligada a la construcció històrica de la recepció del text i el lector passa a ser creador de l’obra. L’objecte ja no es contempla sinó que aquest es conforma en la frontera on es troba el passat amb el present.
De fet, Dostoievski a Los demonios treballa aquesta qüestió: l’ebullició que es dóna en la frontera, en aquest espai de construcció.